reklama

reklama

Nový dotaz do odborné poradny

Potřebujete poradit od odborníka?

Odpověď je zajištěna do 48 hodin, vyjma víkendů a svátků. Lhůta pro zaslání odpovědi se však může v případě složitosti dotazu prodloužit. Uváděná cena je včetně DPH. Další podrobnosti o službě v Podmínkách užívání.

Nový dotaz do volného fóra

Chcete se zeptat ostatních uživatelů diskuzního fóra? Využijte zdarma obsahových rubrik.

Odpověď zajištěna není. Odpovídají nahodile pouze uživatelé diskuzního fóra. V případě potřeby rychlé a odborné rady doporučujeme využít placené poradny.

Autor Téma: Založení e-shopu  (Přečteno 1593 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline martina.cimlova

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 1
    • Zobrazit profil
Založení e-shopu
« kdy: 31. 05. 2017, 12:57:39 »
Dobrý den,

podnikám jako fyzická osoba, jsem registrovaná na živnostenském úřadě. Zakládám malý eshop a chtěla bych se zeptat na několik konkrétních věcí s tím souvisejících.

1.
Obchodní podmínky eshopů obvykle mívají na začátku formulaci typu "Tyto podmínky se nevztahují na kupujícího, který je právnickou osobou či osobou jednající v rámci své podnikatelské činnosti." Říká se tedy, že celý dokument s obchodními podmínkami je určen pro koncového zákazníka a je naopak irelevantní pro firmy a podnikatele. Eshop bude primárně určen pro koncové zákazníky. Pokud ale bude mít o nákup v eshopu zájem firma, chci jí to samozřejmě umožnit.

Je tedy správně má následující domněnka? Firma nebo podnikatel v mém eshopu klidně nakoupit mohou. Tím, že tak učiní, se vztahy mezi mnou (jako prodávajícím) a firmou/podnikatelem (jako kupujícím) automaticky řídí obchodním zákoníkem (nikoli občanským zákoníkem). A dále je také v pořádku, že obchodní podmínky eshopu pokrývají pouze variantu koncový zákazník. Pro nákupu firmy/podnikatele žádný analogický dokument na stránkách eshopu nemusí existovat.

2.
Jelikož je eshop prozatím jenom experiment, chci ho pojmout minimalisticky. Zejména pro začátek nechci být plátce DPH ani identifikovaná osoba k DPH. Jako důsledek mi vychází, že nesmím prodat zboží zákazníkovi ze zahraničí, např. ze Slovenska. (Opravte mě, jestli se pletu.) V eshopu bývá zvykem zadávat fakturační adresu a dodací adresu. Znamená to, že obě dvě tyto adresy musí být české?

3.
Odpověď na následující otázku mi přijde zřejmá, ptám se pro jistotu. Zboží budu zasílat prostřednictvím České pošty na dobírku. Zabalím zboží, odnesu ho na poštu, zaplatím tam poštovné kartou. Pošta zboží doručí na dodací adresu, zákazník zboží zaplatí poštovnímu doručovateli hotově. Pošta mi pak příslušnou částku převede na můj bankovní účet. Přestože zákazník platí hotově, tak ke mně samotné se peníze v hotovosti nedostanou. Je tedy pravda, že při tomto modelu se mě nijak nedotýká zákon o EET?

4.
Poslední otázka se týká ochrany osobních údajů. Zákazník se v eshopu neregistruje, veškeré údaje zadává znovu v každé objednávce. V objednávkovém formuláři zadá fakturační adresu, dodací adresu, email a telefon. Po dokončení objednávky je tato objednávka včetně zmíněných údajů uložena do databáze. Zároveň je vygenerován email potvrzující objednávku, který dojde jak na adresu kupujícího, tak na mou adresu. Dále samozřejmě vystavím fakturu, kterou budu archivovat. Poštovní adresa, emailová adresa a telefon kupujícího jsou tedy: jednak v databázi eshopu, jednak v mé emailové schránce, jednak na tištěné archivované faktuře. Nemám v úmyslu rozesílat žádná obchodní sdělení. Údaje o objednávce by zůstaly na zmíněných místech i po vyřízení objednávky (přijde mi, že by mohly být užitečné při řešení případných reklamací nebo odstoupení od kupní smlouvy).

Je třeba se za popsaných podmínek registrovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů? Pokud ano, dá se v popsaném procesu z něčeho ustoupit, aby taková povinnost nevznikla? Například smazat po vyřízení obejdnávky z databázového záznamu o objednávce adresu, email a telefon, ale nechat tam informaci o prodaném zboží, ceně a číslo faktury, kterou jsem vydala. Vadí i kopie objednávky v mé emailové schránce? Může být na tištěné faktuře email nebo telefon kupujícího?

Děkuji za odpověď.

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0

reklama



Offline Jan Molín

  • Moderator
  • *****
  • Příspěvků: 893
    • Zobrazit profil
    • MIVO s.r.o.
Re:Založení e-shopu
« Odpověď #1 kdy: 07. 06. 2017, 11:27:55 »
Dobrý den paní Cimlová,

v následujícím textu jsou komentovány daňové aspekty Vašeho dotazu:

K bodu 2:

Vaše domněnka, že nemůžete dodávat zboží do zahraničí, resp. na Slovensko, abyste se nestala plátcem DPH/identifikovanou osobou, není správná.

Pokud (celkový) objem Vašich obchodů (hodnota dodaného zboží) nepřekročí 1 mil. Kč za 12 měsíců po sobě jdoucích (viz definice obratu v § 4a zákona o DPH („ZDPH“), viz též § 6 odst. 1 ZDPH) nestáváte  se českým plátcem ani identifikovanou osobou.

Předpokládáme, že zboží budete zasílat zejména občanům - nepodnikatelům.
Dodání zboží slovenským osobám nepovinným k dani (slovenským občanům - nepodnikatelům) se v terminologii zákona o DPH označuje jako "zasílání zboží" (viz § 8 ZDPH).

V souvislosti se "zasíláním zboží" je zde ovšem ještě další limit, který určuje, zda je zaslané zboží předmětem daně v ČR nebo v SR. Pokud hodnota zaslaného zboží na Slovensko nepřesáhne 35 000 EUR, je místem plnění ČR. Je-li limit překročen, je místem plnění Slovensko, budete se tam muset registrovat jako plátce a odvádět tam daň ze zasílaného zboží. Více např. zde: https://www.financnasprava.sk/sk/podnikatelia/dane/dan-z-pridanej-hodnoty/dodanie-tovaru-do-zo-zahranici#ZasielkovyPredaj
Limity pro zasílání zboží se v jednotlivých státech liší, viz str. 4 pokynů v daňovému přiznání k DPH: http://www.financnisprava.cz/assets/en/attachments/dt-databaze-aktualnich-danovych-tiskopisu/5412_15.pdf

V modelovém příkladě, kdy splníte obě podmínky, tedy že není překročen limit pro povinnou registraci v ČR (1 mil. Kč, hodnota zaslaného zboží se zahrnuje do limitu pro povinnou registraci za plátce), ani slovenský limit pro zasílání zboží (35 000 EUR), nevzniká Vám povinnost registrovat se jako plátce v ČR ani v SR.

Pozor ovšem na případné poskytování SLUŽEB osobám POVINNÝM k dani se sídlem v jiném členském státě EU. V tom případě se okamžitě stáváte identifikovanou osobou (viz § 6i ZDPH).

Dodání zboží osobám povinným k dani se sídlem v jiných členských státech EU není zasíláním zboží, ale "dodání zboží do jiného členského státu". V tomto případě žádný limit není. Budete-li zboží dodávat jako neplátce, nepodléhá samozřejmě DPH, ale jeho hodnota se započítá do limitu 1 mil. Kč. V případě, že se stanete plátcem, dodání zboží je nadále předmětem české DPH, ale je od této daně osvobozeno dle § 64 zákona o DPH a daň odvádí odběratel ve své zemi.

K bodu 3:

Dodání zboží na dobírku - pokud Vám bude částka poštou zaslána na bankovní účet, nepodléhá dodání na dobírku EET.
Viz str. 11 dokumentu Ministerstva financí uvedeného zde: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Akce/Brozura_Krok_za_krokem.pdf

S pozdravem

Jan Molín
Jan Molín
daňový poradce
MIVO s.r.o.
http://www.mivo.cz/



 

Platby GoPay

reklama